Feeds:
Posts
Comments

Archive for November, 2007

Hari Ini Dalam Sejarah

Pagi 26/11/2007, aku memulakan kehidupan sepertimana hari-hari biasa; bangun pagi, mandi, solat subuh, kemudiannya bersiap-siap untuk pergi ke opis. Rutin biasa yang ku lalui setiap hari, tiada yang ganjil. Namun, tatkala kakiku mula melangkah melangkaui pintu rumahku, tiba-tiba terdetik di hati, terdapat sesuatu yang belum lengkap, belum sempurna pada diriku. Dompet!!!! Ya… aku tertinggal dompet.

Aku kembali ke bilik untuk mengambil dompet. Aiishh…. pelik, dompet tak da la plak dalam bilik. Ooooh… barangkali kat ruang tamu, segera aku beralih ke ruang tamu. Anak mataku meliar ke segenap sudut dan ruang di mana aku selalunya meletakkan dompetku. Tak ada… Aarrgghh… kat bilik tak da, kat ruang tamu pun tak da, kacau-kacau… Perasaan resah mula mencengkam hatiku.

Aku mula melilau, mencari dan menyelongkar ke seluruh ruang rumah. Bilik, ruang tamu, dapur, bilik air, balkoni…semua dah selongkar, semua aku punggah, tak jumpa juga. Waahhhhhh….apa dah jadi ni. Aku mula rasa semacam… takkan hilang kot. Nak kata salah letak pun tak patut sangat. Suasana dalam rumah pula bukannya sehebat Genting Sempah sehinggakan terlalu sukar untukku mencari sesuatu.

Dah lebih setengah jam aku cari, jam plak dah hampir pukul lapan….hiiishhhh dah hilang la ni… bisik hatiku. Seingat aku, kali terakhir aku memegang dompet, waktu aku bayar harga barang kat kedai runcit tak jauh dari rumah. Tanpa berlengah aku menyusuri jalan yang ku lalui malam tadi… tak jumpa juga… Aku tanya tuan kedai kalau2 la dia ada terjumpa dompet. “Tak ada”, ringkas jawab tuan kedai, namun amat rumit dan terlalu sukar bagiku.

Aku pulang ke rumah, kembali mencari, menyelongkar, memunggah… namun hasilnya tetap sama, tak ada. Aku membuat kesimpulan bahawa dompet aku hilang, barang kali tercicir kat mana-mana la tu… Dengan gaya orang kehilangan dompet, aku bergegas ke Pondok Polis Putra Perdana untuk membuat laporan. Selesai membuat laporan, sepantas mungkin aku merempit ke Putrajaya untuk ke bank… nak block la kad bank, nanti tak pasal-pasal papa kedana jadinya. Ketika membuat laporan, pegawai berkenaan memberitahu telah terdapat percubaan untuk mengeluarkan wang dari akaun aku… eishhh, suspen ni. Tapi cubaan itu gagal dan kini semua transaksi menggunakan kad telah ditahan, salah nombor PIN la tu… fuhhhh, lega. Kini telah sahih lagi nyata bahawa dompet aku telah tercicir dan kini telah berada dalam simpanan orang lain…hampeh tul…

Hidup aku hari tu agak porak peranda… ye la, dah satu apa pun tak da… kalau kena tahan polis tak pasal-pasal aku dianggap PATI. Itu yang aku risau… dah le muka tu ada sikit iras-iras hero Hindustan… sikit je la… orang la kata….. hahahahahaha… Dalam susah-susah hati, sempat lagi nak berangan tu… Satu lagi masalah… nak buat I/C dengan lesen baru kena pakai duit…Alamak!!!! Aku mana ada cash kat tangan… syiling ada la sikit… kat dalam botol kat rumah.

Tetapi mujur la kawan2 aku semuanya baik2 belaka… dengan bantuan kengkawan aku pergi la ke JPN Putrajaya, nak buat I/C baru. “Encik, sekarang ni kalau nak buat I/C baru, hilang kali pertama, kena bayar RM110. RM 100 denda, RM 10 lagi untuk proses” jelas Cik Kak kat kaunter JPN dengan senyum simpul… pulak dahhhhh…. “Tak pa la Cik, besok je la saya datang lain. Hari ni tak cukup duit. Tak tau la plak kena bayar sampai RM110”, ujarku dengan gaya macho. Hishhhh… susahnya….

Sekali lagi terpaksa la aku hantar isyarat SOS pada kengkawan. Ringkas cerita akhirnya dapat la aku buat I/C baru… terima kasih buat kengkawan semua yang bersimpati dan sedia membantu…jasa kalian akan aku kenang…budi baik kalian amat besar ertinya…

Kepada sesiapa yang mencilok dompet aku tu… insaf2 la.. jangan la dok buat kerja2 yg tak berguna tu lagi. Mujur la aku ni kira jenis yg baik hati la sikit… kalau la aku ni tergolong dari kalangan mereka yang dikira ganas… nanti tak pasal-pasal kembung perut…haaaaaaaa time tu baru tau….

Pesanan buat diri: Lain kali kena lebih beringat, hati-hati dan waspada

Pesanan dari kawan2: “Kami bukan Along, kami cuma nak tolong….”

Advertisements

Read Full Post »