Feeds:
Posts
Comments

Archive for September, 2008

Salam Aidilfitri 1429H

Salam. Dah lama rasanya tak menjengah blog ni…

 

Lebih kurang seminggu lagi semua orang dah nak sambut hari raya. Aku mcm biasa la masih lagi berada di perantauan (walaupun tak jauh sgt, kira merantau la juga), mencari rezeki kata orang. Hujung-hujung Ramadhan mcm ni kalau waktu kecil2 dulu, ini la antara waktu yang meriah dalam hidup. Apa taknya, inilah masanya untuk pasang pelita panjut.. best tuu.

 

Ingat lagi, aku bersama kawan2 masuk hutan cari buluh, tebang buluh, kerat buluh… bukan nak buat lemang, tapi nak buat pelita panjut. Lepas tu, kami pakat2 cari tin minuman aluminium banyak2… pun nak buat pelita. Waktu itu, boleh dikatakan kebanyakan pelita panjut yg dipasang keliling rumah kami buat sendiri, “handmade” bak kata orang putih. Tak main la beli kat kedai, tak da feel… Siapa yang boleh buat pelita paling banyak kira dia la yang paling terrer. Siapa yang banyak beli pelita kat kedai tu kira koman atau pun cikai la.

 

Lagi satu, aku ingat lagi pelita panjut ni nak kena guna minyak tanah. Masalahnya minyak tanah ni agak mahal la sikit, maka kami dengan kreatifnya menggunakan minyak diesel sebagai ganti (masa tu minyak diesel ni murah, tp klu skrg ni… ). Walaupun asap dia banyak sikit, tapi tahan lama dan agak lambat habis kalau nak dibanding dengan minyak tanah ni. Sesetengah orang pasang pelita panjut ni katanya nak sambut malam tujuh likur, ada pula katanya nak sambut lailatul qadar (ustaz aku kata agak kurang kena kalau kita buat cmni). Bagi kami senang ja, pasang pelita nak bagi cantik, nak bagi meriah sebab nak raya…

 

Petang-petang lepas kelas ngaji Quran, ada satu acara wajib…. main meriam tanah. Tempat dia mesti la kat hujung kampung, atau pun mana-mana area yang agak jauh dari rumah orang. Kawasan larangan; dekat dengan rumah orang atau mana-mana tempat yang dekat dengan rumah yang ada anak kecil, yang baru lahir (ni undang-undang yang mesti dipatuhi oleh pemain-pemain meriam tanah sejak turun temurun). Meriam tanah ni kami buat guna paip yang digunakan bagi mengalirkan air ke bendang (org Kedah panggil “kok”). Lepas tu kumpul duit sorang 20 sen @ dua kupang, buat beli karbait. Dah tu, petang2 gamat la satu kampung dengan bunyi meriam. Lawan siapa bunyi paling kuat.

 

Sekarang ni itu semua dah jadi kenangan. Dah susah nak merasa semua tu. Bila dah kerja ni, tak ada kesempatan nak buat benda-benda yang pernah aku buat waktu kecil2 dulu. Kadang-kadang tu teringin juga nak buat balik semua tu…

 

Bersempena dengan Syawal yang bakal menjelang ini, aku mengambil kesempatan untuk memohon ampun dan maaf dari kedua ibubapa, sanak-saudara, guru-guru, bos/chief serta semua kawan-kawan, rakan-taulan juga sahabat-handai atas semua salah silap yang pernah aku lakukan. Semoga Ramadhan yang bakal berlalu ini memberi keampunan dan keberkatan buat kita semua dan Syawal yang bakal menjelang ini memberi kebahagian dan keceriaan.

 

“Selamat Hari Raya Aidilfitri & Maaf Zahir Batin”

Advertisements

Read Full Post »